This is an old revision of the document!
Sociokulturalni model razvoja
Općenito
Teoriju socijalnog razvoja uobličio je dvadesetih godina dvadesetog stoljeća Lev Vygotsky te je ona po nekima postala temelj socijalnog konstruktivizma1). Ova teorija, ponekad nazivana kulturno-povijesnom teorijom, daje okvir za kognitivni razvoj djece i iznosi da ključna uloga u razvoju kognicije leži u socijalnim interakcijama. Kao što je Vygotsky sam rekao:
“
svaka se funkcija (događaj) u djetetovu kulturnom razvoju dogodi dva puta: prvi puta, na socijalnoj razini, i kasnije, na individualnoj razini; prvi puta između ljudi (interpsihički) i kasnije unutar djeteta (intrapsihički). Ovaj koncept može se primijeniti na voljnu pažnju, logičku memoriju i na stvaranje koncepata. Sve funkcije na višoj razini potječu od stvaranja veza između pojedinaca”
2).
Što je teorija socijalnog učenja?
Početne Vygotskove ideje pod utjecajem su Ivana Pavlova i biheviorističkog učenja odgovora na podražaj. Te početne ideje kasnije su rezultirale njegovom teorijom socijalnog učenja. Ova teorija oslanja se na tri temeljne postavke 3):
Socijalna interakcija - prema Vygotskom zajedno sa jezikom i socijalnim ulogama igra
glavnu ulogu u procesu kognitivnog razvoja. Suprotno kasnijoj
teoriji kognitivnog razvoja po stupnjevima Jeana Piageta, gdje razvoj prethodi učenju, Vygotsky je zauzeo stajalište da učenje prethodi razvoju. U njegovoj teoriji um nije predstavljen kao nezavisan od socijalnog i kulturalnog konteksta. Socijalna interakcija ovdje znači da će kompetentan član nekog društva
eksterno naučene procese
internalizirati i njima podučiti manje kompetentne članove društva.
Posrednik u učenju (PUU) - termin koji se odnosi na osobu (npr. učitelj ili instruktor) ili stroj koji u odnosu na učenika ima više znanja i vještina u nekom zadatku, procesu ili konceptu. Ta osoba može pomoći djetetu da nauči nove zadatke i koncepte, ali sve dok ti zadaci i koncepti ne nadilaze granicu približnog razvoja.
Područje približnog razvoja (PPR) - termin koji opisuje područje između učenikove mogućnosti da izvrši zadatak uz vodstvo ili suradništvo i mogućnošću da ga izvrši sam. PPR je 'mjesto' gdje se učenje događa. Motivacija (za ulaženje u PPR) leži u opažanju da će dijete često moći završiti uz pomoć ostalih one zadatke koje ne može završiti sam. Područje približnog razvoja je razlika između djetetovog sadašnjeg razvjnog nivoa i njegovog potencijalnog razvojnog nivoa, gdje će njegov kognitivni razvoj doseći vrh kroz socijalne interakcije. Prema Vygotskom dvoje djece može biti na istom razvojnom nivou, ali kada jedno od njih dobiva primjereniju pomoć odraslih, ono će moći riješiti više problema nego ono drugo. Ova vrsta izvedbe (tj. izvedbe uz pomoć drugih) je prema Vygotskom mnogo važnija od izvedbe djeteta samog, kao i ona mjerena testom inteligencije.
Vygotsky je smatrao da su govor i pisanje alati razvijeni iz kulture kako bi posredovali ono što dolazi iz socijalne okoline. Ovi alati najprije pomažu djeci da iskažu svoje potrebe, a kasnije da razviju misaone vještine na višoj razini. Egocentrični govor4) je, prema Vygotskom, prijelaz iz socijalnog govora u internalizirane misli.
What is the practical meaning of social development theory?
First implication of Vygotsky's theory comes from the emphasized importance of social interaction. In accordance with that, interaction, collaboration and peer instruction between learners should be encouraged during the educational process, since it will enhance learning. Teacher should also collaborate with the learners and help them construct meaning and he should also try to encourage externalization:
“
the teacher, working with the school child on a given question, explains, informs, inquires, corrects, and forces the child himself to explain.”
5)
The teacher or any higher-level partner in the educational process should always be aware of the development level of his partner.
Another effective form of teaching is scaffolding - providing learner with help when and as much as needed.
Criticisms
Criticisms of Vygotsky's theory usually emphasize that:
it doesn't take into consideration gender differences,
underestimates abilities and ignores role of an individual,
does not address the issue of how outer world is brifget to internal mind,
valuing performance children accomplish together may result in children
becoming lazy and expecting help even when they can accomplish something on their own.
6)
Keywords and most important names
Bibliography
Zimmerman, Barry J., and Dale H. Schunk. Educational psychology: a century of contributions. Routledge, 2003.
Riddle, E. M. Lev Vygotsky’s social development theory. 1999.
Social Development Theory (Vygotsky) at Learning Theories. Retrieved April 11, 2011.
Logic, Programming, and Robotics
for non-technical students. Constructivism: Constructivist Theory And Social Development Theory. Trinity College, Dublin. Retrieved March 22, 2011.
TIP: Theories. Social Development Theory (L. Vygotsky). Retrieved March 22, 2011.
Read more
Vygotsky, L. S. The Historical Meaning of the Crisis in Psychology: A Methodological Investigation. Plenum Press, 1987.
Vygotsky, L. S. Thinking and Speaking. The M.I.T. Press, 1962.
Newman, Denis, Peg Griffin, and Cole, Michael. The construction zone: working for cognitive change in school. Cambridge University Press, 1989.
Jacobs, G. and Asokan N. Towards a Comprehensive Theory of Social Development. In: Human Choice, World Academy of Art & Science, USA, 1999.
Vygotsky, L.S. Mind in Society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1978.